Alimentació · Topografia sensible

Alimentació · Topografia sensible

Alimentació · Topografia sensible

Projecte portat a terme per Anna Recasens i l’Escola Turó de Can Mates

L’àmbit de l’alimentació es treballa des de la proposta “Topografia sensible: Caminant Mira-sol”. Una proposta que planteja un acostament a l’entorn natural que ens envolta des d’un treball amb les plantes del nostre entorn, un encontre amb el lloc sense intermediaris que permet teixir vincles entre la comunitat i la natura. A partir d’una primera passejada, es reconeixeran les plantes, es recolliran elements naturals, es farà memòria cercant receptes que utilitzin aquestes espècies, es farà una col·lecció i fins hi tot es dissenyarà un jardí especial. Tot un itinerari d’accions que proposa acostar el paisatge a la vida quotidiana del nostre barri.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

1ª Sessió. Iniciem el treball sobre l’alimentació des de “Topografia sensible: Caminant Mira-sol” amb l’Anna Recasens i l’Escola Turó de Can Mates

Comencem a treballar el projecte amb una primera trobada a l’escola. Ens hem reunit la Marina de l’equip FesCamp; l’Anna Recasens l’artista que condueix la proposta; i L’Olga, l’Estela, la Núria , l’Anna i la Mª Teresa com a equip docent vinculat a tercer de primària de l’escola Turó de Can Mates.

“Topografia sensible: Caminant Mira-sol” proposa una reflexió sobre el nostre entorn vegetal, on des de l’observació i recol·lecció de les plantes que ens envolten, es pretén reconèixer l’entorn des de la seva dimensió ambiental, cultural i social.

Mentre parlàvem i contrastàvem opinions, s’ha anat concretant aquest treball amb el paisatge i la comunitat. Un treball que esdevé tot un itinerari d’activitats on hi participen els alumnes i mestres de tercer.

En primer lloc, es caminarà tot explorant l’entorn natural de l’escola. L’aproximació als elements naturals que ens envolten es concretarà des de la recol·lecció, classificació i conservació de petits elements com fulles, llavors, pedres o flors.

Després, els nens i nenes tindran la responsabilitat de cercar i investigar a casa quin és el saber popular que envolta aquest entorn natural: a través de preguntar a familiars i coneguts les receptes i utilitats de les plantes i herbes trobades.

Finalment, amb tot el material i informació recollida, s’activarà la imaginació i el treball plàstic per proposar millores en l’entorn natural a través del disseny d’un nou jardí a l’espai públic.

El resultat serà presentat al FesCamp: tot un treball de descripció, reflexió i proposta de l’entorn vegetal del nostre barri.

Topografia sensible

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2ª Sessió. A l’Escola del Turó de Can Mates es comença a caminar!

Els alumnes de 3e ja han començat la Topografia sensible. L’Anna Recasens explica cm s’organitza el treball i com ha anat la primera jornada de treball:

Jornada 1.
Sortim al parc amb els grups de 3er. Abans de començar expliquem als nens/es que farem en les tres jornades que tenim previstes i que es alló que s’haurá de portar fet de casa.

Jornada 1- Sortida al parc per a recol·lectar mostres ( fulles, flors, branques, fulles seques…) amb les que farem varies coses com son: iniciar un herbari del rodal de l’escola i guardar alguns materials per incorporar-los als dissenys que fem pel parc.
Jornada 2- Recollim les receptes i històries que hagin portat de casa per tal de fer una micro-publicació i pensant en que es pot anar ampliant.
Jornada 3- Els nens/es faran un dibuix explicant com voldrien que fos el parc, una plaça… Veurem el resultat d’haver posat el primer dia algunes mostres a la premsa d’assecatge. Prepararem material per a l’exposició ( material sec, mostres, dibuixos…)

Abans de sortir expliquem com s’han d’agafar les mostres, quines son les mostres bàsiques a trobar i com estar atent per a fer una bona exploració.

Sortim i deseguida comencem a trobar diferent espècies de plantes que anem guardant en bosses. Anem aturant-nos allà on fa falta alguna explicació.

En acabar, abans de pujar a l’aula, busquem un lloc pla (un banc) i fem una primera classificació de les mostres segons les seves característiques. Un cop a la classe, cada grup classificarà el material que te assignat ja sigui per a guardar-lo a classe (sec) o per posar a la premsa. Comencem a treballar el projecte amb una primera trobada.

topografia sensible

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3ª Sessió. Es continua treballant a l’escola i a casa, fent de reporters i investigadors!

L’Anna ens explica en què ha consistit aquesta sessió:

Jornada 2

Recollim les receptes i històries que han portat els nens/es de casa. Es fa una lectura comentada. Fem un mapa de conceptes apareguts en aquesta segona jornada i ens adonem que fent d’investigadors en la història i memòria del nostre dia a dia trobem punts en comú, coneixements i experiències que ens uneixen i que podem compartir. 

Amb les històries i receptes recollides es fara una  micro-publicació que es podra anar ampliant.

topografia sensible 2

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4ª Sessió. La topografia sensible segueix: ara fent de disenyadors i paisatgistes!

Jornada 3

Els nens i nenes fan un dibuix pres grup explicant com voldrien que fos el parc, la plaça… utilitzant tots els coneixements adquirits respecte les plantes autòctones i els seus usos. Quins nous paisatges culturals!

Fem composicions utilitzant el material recollit en la primera sortida. Veiem el resultat de la premsa d’assecatge. I finalment preparem tot el material per a l’exposició (material sec, mostres, dibuixos, receptes…)

topografia sensible 3

..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Vols saber-ne més?

Visita la web dels agents implicats:

Anna Recasens

Escola Turó de Can Mates

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..