Residus · L'espai públic és casa de tots

Residus · L’espai públic és casa de tots

Residus · L’espai públic és casa de tots

Projecte portat a terme per Renadivola i l’Institut Leonardo da Vinci

L’àmbit dels residus es treballa des de la proposta “L’espai públic és casa de tots”. Un projecte que planteja construir una habitació sense parets a l’exterior de Casal Mira-sol: sorgida a partir d’un treball col·lectiu de bioconstrucció i recollida de residus i mobiliari. Aquest projecte parteix de la reflexió sobre la sostenibilitat i l’impacte ambiental de la nostra societat, i es concreta des de l’observació del barri de Mira-sol, on es detecta una forta barrera entre la vida a casa i la vida al carrer. A partir d’aquests principis es llença la proposta de traslladar la vida al carrer portant-hi una habitació sense parets que contindrà mobles en desús procedents de les cases del barri. Aquesta acció perdurarà en el temps a mode de banc públic, amb l’objectiu d’oferir un espai de trobada i relació per a la gent del barri de Mira-sol.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

1ª Sessió. Treballem els Residus des de “L’espai públic és casa de tots” amb Renadivola i l’Institut Leonardo da Vinci

A les 11:30 del divendres 28 de març, a l’Institut Leonardo da Vinci és l’hora del pati. Entre els alumnes que descansen entre classe i classe ens trobem la Marina Casals de l’Equip de FesCamp, el Ramon Casals i la Neus, professors de tercer d’ESO, i la Cèlia Ribera, membre de Renadivola Taller d’Arquitectura Natural, l’equip que dirigeix la proposta “L’espai públic és casa de tots”.

Després d’una breu presentació i contrast d’opinions, i veient que a tots ens atrau la proposta, ens llencem a materialitzar-la i concretar-la.

A mesura que hem anat parlant sobre les diferents fases de treball, la proposta ha anat guanyant força; implicant a més alumnes i abordant més aspectes de la ciutat. Doncs l’activitat es desenvoluparà amb tots els alumnes de tercer d’ESO des de les assignatures de Ciutadania, Tecnologia i Educació Visual i Plàstica. I tractarà tant aspectes relacionats amb la sostenibilitat i l’impacte ambiental de la nostra societat, com amb la forma de vida al barri de Mira-sol on espai públic i espai domèstic sovint estan molt distanciats.

Concretament, la proposta constarà d’una primera part de treball a l’aula, on es reflexionarà sobre la sostenibilitat, la problemàtica dels residus i la petjada ecològica de la nostra societat; i on es presentarà l’arquitectura natural com a una de les vies que permet reduir aquesta petjada ecològica.

Aquestes reflexions obriran les portes a un seguit d’accions que realitzaran els alumnes: un treball de camp al barri, on es recorrerà els habitatges amb l’objectiu de recollir mobles en desús i explorar l’actitud dels veïns en front l’espai públic; la construcció d’un mur de terra al costat del Casal Mira-sol evocant la relació espai públic i espai domèstic; el muntatge d’un espai de convivència amb tot el material aconseguit; i finalment, la escenificació on, a través de l’oferiment d’un te, els espectadors seran convidats a viure aquest espai públic acollidor tot descobrint la història de cada moble i reflexionant sobre el nostre barri i la sostenibilitat.

Hem estat d’acord en donar el màxim de protagonisme i responsabilitat als alumnes, preveient que a partir del seu treball s’anirà perfilant la proposta, alhora que sorgirà la reflexió crítica del barri i el lema final de la proposta que passarà a formar part de l’exposició de resultats.

Finalment, ens despedim, convençuts de que el treball sorgit d’aquesta proposta artística col·laborativa serà un procés molt profitós i transformador pel FesCamp, els alumnes i el barri.

L'espai públic és casa de tots

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Proposta d’habitació

Renadivola proposa una primera idea per l’habitació sense parets que es construirà a l’exterior del Casal Mira-sol

Habitació

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2ª fase de treball. Els alumnes de 3er d’ESO realitzen l’estudi estadístic de la convivència al barri Mira-sol 

Els alumnes de tercer d’ESO porten dies treballant!

Han recorregut tot el barri de Mira-sol, realitzant més de 200 enquestes a més de 400 cases. Una bona mostra de resultats per aproximar-se a la realitat social del barri, a través d’un conjunt de preguntes als veïns i veïnes: Com són les relacions entre veïns? Com és la relació entre l’espai privat i el carrer? Quin nivell de satisfacció hi ha entre els veïns? Com es valora el barri en relació a la tranquil·litat, la mobilitat, les activitats?

Els resultats estadístics de les enquestes es treballant per poder extreure conclusions en relació a com és la convivència a Mira-sol. Seguiu de ben aprop aquest treball del barri!

residus

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3ª fase de treball. Comença la recollida de mobles vells!

Al magatzem del Casal Mira-sol ja han començat a arribar alguns mobles vells! Alguns d’ells trobats al carrer al costat d’un contenedor d’escombreries. Amb tots ells amoblarem l’habitació sense parets que es construirà properament als jardins del Casal, donant una nova vida als mobles i a l’espai públic.

IMG_8354

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4ª fase de treball. Es comença a remenar terra al Casal!

Els alumnes de 3er d’ESO ja han començat la construcció del banc, o de l’habitació sense parets!

Untitled-1

 

 

 

 

 

S’ha marcat i definit la seva forma i ubicació. I s’han treballat els material de construcció: Per una banda sorra, argila i palla pastades amb mans i peus, i molta energia! Per l’altre ampolles de vidre i pedres recollides de casa, la deixalleria i el solar.

Sembla increible però el banc ja comença a pujar!

Untitled-2

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Vols saber-ne més?

Visita la web dels agents implicats:

Renadivola

Institut Leonardo da Vinci

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..